Bg Bg It Hu Pl Ru Sk Sl Sr
Telefon: 0771 467460
Fax: 0369 301089
Adresa: Sibiu, Str. Oncesti 19/31
E-mail: office@solarart.ro

Referinte      Faceti lumina si salvati-i! Zeci de oameni au murit in accidente petrecute noaptea pe E583 si DN2

 

Faceti lumina si salvati-i! Zeci de oameni au murit in accidente petrecute noaptea pe E583 si DN2

 

Autor: Iulian Mofteescu
15 Nov 2009

30 de oameni au murit, de la inceputul anului, pe E 583 si pe DN 2, intre Bucuresti si Iasi, noaptea. Numarul victimelor ar putea sa scada pana aproape de zero daca autoritatile ar lua decizie corecta: iluminarea traseului, intre Capitala si Iasi. Este un proiect pe care 7est il propune acum public tuturor parlamentarilor de Iasi, indiferent de culoare politica.

Nu este sofer care sa fi facut drumul pana la Bucuresti si sa nu se planga de bezna de pe europeana, noaptea. Nu este sofer caruia sa nu-i fi trecut accidentul pe langa cap, pe acelasi traseu, din cauza interpretarii gresite a unei curbe, in intuneric. Mai grav este ca sunt 30 de oameni in pamant, numai de la inceputul anului, trimisi acolo de iresponsabilitatea tuturor celor care au puterea de a decide sa fie instalati stalpi de iluminat pe tot traseul sau macar in zonele cele mai periculoase.
Culmea este ca lucrarea este la indemana si ca nici investitia estimata nu pare a fi una costisitoare. In schimb, ar putea salva zeci de vieti omenesti anual. Pe scurt, iluminarea celor 450 de kilometri dintre Iasi si Bucuresti, pe un singur sens, cu stalpi din 50 in 50 de metri nu ar costa mai mult de 10 milioane de euro. Mai mult, s-ar putea alege o solutie o alternativa, cu stalpi alimentati de lumina solara. In aceste conditii, proiectul s-ar putea realiza cu fonduri europene, investitia statului roman fiind astfel minima.

Sirul lung al mortilor
Autoritatile din Romania ar trebui sa se imbrace in negru: pe soselele patriei mor, zi si noapte, sute de oameni anual. Aceasta ca si caz general, pentru ca, particularizand, cea mai insangerata ruta din Romania este DN 2 (sau E85), pana dupa Roman, continuata cu E 583, pana la intrarea in Iasi. Si asta pentru ca, pur si simplu, infrastructura este subdimensionata, soselele trec prin localitati, iar noaptea este bezna. Tocmai acest ultim amanunt a cauzat moartea, intre Bucuresti si Iasi, numai intre lunile ianuarie si august, a 30 de persoane in toate judetele de pe aceasta ruta. Cifra este inspaimnantatoare si ar fi putut fi mult mai mica daca autoritatile, respectiv Ministerul Transporturilor si Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, ar fi luat, mai demult, decizia de a lumina traseul, fie si numai in punctele critice. Cifrele statistice ale Politiei Rutiere spun totul: in primele opt luni, intre Bucuresti si Iasi au avut loc peste 110 accidente foarte grave. In urma lor, 91 de persoane au murit. O treime dintre cei morti si-au gasit sfarsitul noaptea.

Extrem de simplu

Ca statul roman nu dispune de fondurile necesare realizarii unei autostrazi intre Bucuresti si Iasi este evident. Investitia, care ar salva zeci de oameni, este foarte mare si ar presupune eforturi financiare enorme. Asta este o scuza plauzibila si de inteles. Dar nu este de inteles ca statul roman nu gaseste fondurile necesare iluminarii traseului intre Bucuresti si Iasi, mai ales ca investitia este de sute de ori mai mica decat intr-o autostrada. Concret, conform calculelor simple rezultate din cotactarea unei firme care se ocupa de importul corpurilor de iluminat, investitia initiala este de 8 - 13 milioane de euro, in functie de solutia aleasa. Surprinzator, statul roman ar putea apela, in acest caz, la fonduri nerambursabile de la UE, care ar finanta 90% din investitie. Pentru ca toate corpurile de iluminat ar fi alimentate cu energie electrica produsa de la soare si UE da bani cu ambele maini pentru energie neconventionala. Nimeni nu poate contesta fiabilitatea unui asemenea proiect, mai ales ca el a fost deja aplicat in Romania, pe DN 1, intre Sibiu si Brasov. Deci, solutiile exista, mai trebuie vointa de a face.

Cu 8 milioane de euro
Pentru 8 milioane de euro, distanta dintre Iasi si Bucuresti poate fi luminata, cu stalpi din 50 in 50 de metri, pe o singura parte a soselei. Corpurile de iluminat, evaluate la aproximativ 900 de euro bucata, sunt cu LED-uri si cu panouri solare. Nu sunt legate la nicio sursa de energie electrica, ceea ce le face rentabile in timp. Puterea echivalenta a LED-urilor la acest corp de iluminat este de 60 W. Practic, calculul se obtine din distanta dintre orase (420.000 de metri), impartita la distanta dintre stalpi. Rezulta un necesar de 8.400 de stalpi, fiecare la 900 de euro. "Pentru un drum european, 60 de W putere este destul de putin. Dar mai bine asa decat deloc. Am montat astfel de corpuri de iluminat intre Sibiu si Brasov, de aceeasi putere, proiectul este perfect viabil. Problema este ca noi nu avem sustinere politica in a realiza astfel de proiecte. Ideea este ca pare o cheltuiala mare, dar sunt mai ieftine decat corpurile normale de iluminat si, mai important ca orice, pot fi platite in proportie de 90% de catre UE, fiind incadrate la energie alternativa", a spus Adelin Vaicar, directorul executiv al unei firme care importa si monteaza corpuri de iluminat cu energie solara.

Mai scumpa, dar mai buna
In cazul in care autoritatile considera ca iluminatia cu 60 W este insuficienta, exista doua alte solutii. Cea mai accesibila dintre ele este la 1.500 de euro corpul. Aceasta presupune, pentru aceeasi distanta Bucuresti - Iasi, o investitie de 12.600.000 de euro. "In acest caz, corpurile de iluminat au o putere echivalata de 130 de W, suficient pentru a lumina perfect o sosea lata. Este mai scump, dar mult mai eficient", a mai spus Adelin Vaicar.

Solutiile de criza
Cele mai simple solutii, dar aplicabile imediat, fara mari cheltuieli, ar fi iluminarea doar a localitatilor strabatute de DN 2 si de E583. In aceasta situatie, investitiile ar fi reduse cu cel putin 60%, tinand cont de numarul de localitati dintre Iasi si Bucuresti: 43, ceea ce reduce numarul kilometrilor de la 420 la aproximativ 170 (daca fiecare localitate are, in medie, 4 km la sosea). In aceasta situatie, varianta cu iluminare la 60 W ar fi 3,1 milioane de euro, iar cea cu 130 W ar fi 5,16 milioane de euro.

.............

Proiect european la Tomesti
Un proiect european pentru iluminat public este in derulare la Tomesti, acolo unde o firma din vestul tarii va monta cateva sute de stalpi cu baterii solare. Practic, Primaria Tomesti a suportat o parte de numai 10% din totalul sumei, respectiv 300.000 de euro din 3 miliioane, restul fiind format din fonduri nerambursabile de la UE. La Tomesti vor fi montate corpuri de iluminat de mare putere, independente fata de reteaua de distributie a energiei electrice.

.............

Iluminat la Valea Lupului si la Letcani

Doua dintre localitatile din Iasi de pe E 583 sunt luminate ca ziua, in plina noapte. Este vorba despre Valea Lupului, la iesirea din Iasi, si despre Letcani. In ambele zone, numarul accidentelor a scazut pana aproape de zero dupa montarea instalatiei de iluminat.

.............

 "As fi fericit daca ar fi luminata macar pana la Targu Frumos. Fara discutie, poate fi iluminat tot drumul pana la Bucuresti. Sunt cucerit de un astfel de proiect si vreau sa-l duc mai departe",  a declarat Cristian Adomnitei, deputat PNL


 "As sustine oricand orice idee care sa reduca numarul accidentelor. Este mult mai bine daca prevenim, costurile sunt mult mai mari daca sunt accidente. Apropos de acest proiect, in Egipt am vazut pe sosele stalpi cu acumulatori incarcati de la soare. Deci, am vazut cu ochii mei un astfel de proiect aplicat. Doresc sa facem demersurile pentru a obliga Compania Nationala de Drumuri sa ilumineze tot traseul Iasi - Bucuresti", a declarat Tudor Ciuhodaru, deputat PSD.



 "Nu se compara cu nimic o viata pierduta, deci, indiferent de costuri, trebuie facut ceva in acest sens. Si, daca tot nu avem bani pentru autostrada, macar sa luminam ce avem, mai salvam vieti in felul asta. Ca fost europarlamentar, stiu sigur ca UE acorda sume uriase de bani celor care implementeaza surse de energie alternativa. Deci, clar, cred in acest proiect si doresc sa ma implic", a declarat Dumitru Oprea, senator PD-L


 "Noi nu putem ilumina autostrazile ca nu le avem si vrem sa iluminam europenele? Imposibil. Avem in vedere cel mult sa iluminam intersectiile, dar nu se poate ilumina tot. Nu-mi permite bugetul sa fac asemenea investitii. Orice suma este uriasa pentru mine daca nu o am", a declarat Dorina Tiron, director general la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale

 "Lasati-ma sa ma indoiesc ca le pasa autoritatilor din Romania atat de mult de pierderea de vieti omenesti. Cu chiu cu vai, cu insistente si fara sprijin politic am reusit sa montam astfel de stalpi intre Sibiu si Brasov, unde erau frecvent accidente",  a declarat Adelin Vaicar, director executiv la o firma care importa corpuri de iluminat cu energie solara
 

Sursa: www.7est.ro